Ponevadz jsem mel moznost vyuzit lakave nabidky na ebayi, rozhodl jsem se namontovat si originalni palubni pocitac (meric spotreby) do coswortha.
Podelim se s Vami o zkusenosti a informace, ktere se mi podarilo dohledat ci zmerit pri pokusu o zprovozneni palubaku.
V uvodu bych chtel zminit, ze palubni pocitace se delaly ve dvou provedenich:
1.) verze pro motory s elektronickym vstrikovanim EFI, ktera je pripojena primo kridici jednotce EEC4. Pravdepodobne by palubak mel byt funkcni i u centralniho vstrikovani CFI (1.6i CVH)):
2.) verze pro mechanicke vstrikovani ci karburator a teoreticky snad i diesel i kdyz jsem neslysel, ze by se v dieselu palubaky vyskytovaly
Karbec ci mechanicka strikacka K-jetronik (klasika 2.8 V6 MFI) nema ridici jednotku, ktera by otevirala elektromagneticke vstrikovace, takze k mereni spotreby je nutny prutokomer paliva (bazmek kterym proteka palivo, uvnitr je vrtulka jejiz otacky jsou snimany treba opticky). Bez nej je palubni pocitac bezceny a vhodny tak na vystavku na policce doma
. Bohuzel vzdycky jsem takovy pocitac videl na inzerat nabizet bez prutokomeru; majitel si nikdy neuvedomil, ze bez prutokomeru je palubak k nicemu (auto samozrejme davno neexistuje)
. Stejne tak je jine i cidlo rychlosti, ktere je 2-vyvodove, takze s velkou pravdepodobnosti indukcni-podobne jako cidlo polohy klikovky nebo ABS senzor; ...narozdil od cidla v EFIne, ktere je 3-vyvodove na principu Hallovy sondy s peknymi pravouhlymi impulsy jejichz amplituda narozdil od indukcniho cidla nezavisi na otackach (rychlosti).
Dal se budu venovat prvni verzi pro motory s elektronickym vstrikovanim EFI (a dost mozna, ze to same plati i pro CFI, klidne se vsadim
)
K zapojeni palubaku je nutne trvale napajeni pro pamet, zem, napajeni ze zapalovani, ovladani podsvetleni pristroju (bez nej nesviti analogove hodiny a neztlumuje se svit digitalniho displeje merice spotreby).
Dale je treba privest signal z odporoveho vysilace plovaku (je nutne zapojeni na druhy vysilac, ktery je nariklad u DOHC plovaku standartne v nadrzi spolu i s tretim vyvodem pro
hladove oko). Tyto signaly jsou zakonceny na 6-pinovem konektrou u zadniho cela v kufru, takze odtamtud dovest k palubaku (hnedo/cerveny drat).
Neni mozne palubni pocitac pripojit primo na ukazatel stavu paliva v nadrzi (rucicku v pristrojovce), protoze by byl ukazatel ovlivnen a take z druheho duvodu, ze vysilac pro palubni pocitac dava opacny signal nez pro ukazatel paliva v nadrzi (kdyz se odpor vysilace pro ukazatel stavu nadrzes klesanim hladiny benzinu v nadrzi zvysuje, odpor druheho vysilace pro palubni pocitac se snizuje, tak bacha!).
Inzenyrske merici pracoviste:
Dvojity vysilac z plovaku DOHC:
Potom je nutno pripojit palubak k cidlu rychlosti VSS, jehoz pulzni signal je priveden na
pin 4 ridici jednotky EEC4 u DOHC a nekterych 2.9i V6,
pin 3 u verze 2.9i XR4i. Dulezita je barva dratu zluto/hneda (tzn. zluty drat s hnedym prouzkem), ktery je v elektrice unikatni a patri jen a pouze VSS. VSS senzor vysle 8 pulzu na jednu otacku bowdenu tachometru. Pri konstante tachometru 625 otacek/km to dela 5000 pulzu/km.
A nakonec palubni pocitac bere pulzy odpovidajici spotrebovanemu palivu z
pinu 17 ridici jednotky, coz je STO vystupni signal vyvedeny dal na diagnosticky konektor (hnedo/zelena barva). Je to pin, kam se pripojuje zarovka ci LED behem diagnostiky. Kazdy pulz odpovida podle meho mereni 80 mikrolitrum spotrebovaneho benzinu.
Jak bylo mozne videt na "vrabcim hnizde" na mem stole, pocitac jsem testoval narychlo mimo auto. Sestrojil jsem si provizorne 2 generatory pulzu. Jeden generator jsem nastavil na 139Hz, coz by melo odpovidat rychlosti vozidla 100km/h a druhy generator jsem pripojil ke vstupu pro pulzy spotrebovaneho paliva z ridici jednotky motoru EEC4. Zjistil jsem, ze pro zobrazeni spotreby 10.0litru/100km, je potreba poustet na
pin c.9 palubaku pulzy s frekvenci ~35.5Hz, pricemz nezavisi na stride pulzu. Po prepoctu z tohoto vychazi konstanta asi ~80 mikrolitru spotrebovaneho paliva na pulz.
Ufff.... tolik teorie
Praxe je horsi, cosworth neni DOHC; dalsi peripetie popisu v pristim pokracovani...