Jeste sem vlozim muj stary text o adaptacich:
(taky je to delsi, ale tohle fakt musi byt
)
Jednotka jako jednu ze zakladnich cinnosti vypocitava potrebne mnozstvi vstrikovaneho paliva.
Toto mnozstvi musi byt (za normalni jizdni situace) takove, aby se co nejvice priblizovalo idealni smesi
benzinu se vzduchem. Tomuto pomeru muzem rikat Lambda = 1.0
Viz.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio (eng)
nebo
http://sk.wikipedia.org/wiki/Súčiniteľ_prebytku_vzduchu (slov.)
Pri tomto pomeru smesi benzinu se vzduchem jsou nejmensi emise a o to vyrobci motoru jde predevsim.
Ke zjisteni, zda je smes bohata nebo chuda se pouziva Lambda sensor. Bezne pouzivane lambda sensory nejsou
schopne poskytnou informaci o idealni smesi 1.00, ale jsou schopne rozeznat stav kdy je smes uz bohata, nebo naopak
uz chuda. Jednotka tedy provadi regulaci tak, ze neustale meni mnozstvi vstriknuteho benzinu kolem idealni smesi stridavym obohacovanim a ochuzovanim.
Kdyz lambda sensor hlasi "smes je prilis bohata", jednotka zacne pomalu postupne ochuzovat smes az do te doby,
kdy lambda sensot zacne hlasit "smes je chuda". A tak porad dokola.
Pozadovane mnozstvi vstriknuteho paliva lze priblizne dopocitat na zaklade hodnot ruznych cidel na motoru, hlavne pak MAF (nebo MAP) cidla,
poctu otacek, atd. Ale vypocet nemuze byt nikdy 100%ne presny. Kazdy motor ma nejake odchylky od idealu,
nektery ma dokonce pricpany palivovy filtr, nektery vyfukove potrubi, atd.
Aby motor stale fungoval (kvuli emisim) v idealni oblasti smesi lambda 1.0, je nutne zavest korekce.
Jednotka si tedy udrzuje "korekcni hodnotu" kde si poznamenava, jak hodne se vypocet smesi "myli" od skutecne pozadovane smesi.
Tuto korekci si poznamenava na zaklade zprav prave od lambda sensoru.
Co jsou ta policka, kde v jedne ose jsou otacky motoru v druhe ose jsou procenta ?
Procenta ceho?
Korekcni hodnota nemuze byt ale pouze jedna jedina pro cele spektrum provoznich situaci motoru.
Proto je zavedena MAPA korekci. Pro ruzne otacky motoru a ruzne zatizeni jsou udrzovany ruzne hodnoty.
Takze tabulka kde v jedne ose jsou otacky a v druhe ose zatizeni motoru.
Ford pouzival tabulku 10x10 bunek, mladsi jednotky uz pouze 8x10 bunek.
Jake hodnoty by ty adaptace mely optimalne ukazovat ?
Idealni hodnota je 1.00. Tedy ECU presne "trefuje" pozadovanou smes.
ECU to dela takto: 1, vypocita z cidel atd. aktualne pozadovane mnozstvi benzinu
2, vysledek vypoctu jeste VYNASOBI cislem z adaptacni tabulky
Tedy pokud je cislo napr. 1.1, zvedne se dodana davka benzinu o 10%
Pokud je cislo 0.9, snizuje se davka o 10%
Ford ECU dovoli menit bohatost smesi maximalne o 25% (muze se to lisit motor od motoru), aby nedochazelo
k tomu, ze se pri nedetekovane poruse nektereho cidla bude myslne smes adaptovat/upravovat az za hranice
kdy smes dobre zapalitelna, ...
A proc jsou adaptace mimo stred mapy na nule ?
Aby to nebylo tak jednoduche
, ECU si nezapisuje hodnoty pro uplne kazdou bunku v mape zvlast.
V nekterych stavech motoru (bunkach) muze pouzit hodnotu z nejake sousedni bunky.
(Nevim presne co vedlo vyvojare k tomuto reseni.)
ForDiag umi vycist hodnoty vsech bunek, ale neumi (na obrazovce) hodnoty z pouzivanych bunek rozkopirovat take do bunek
ktere ve skutecnosti cerpaji hodnoty odjinud. I tak je ale adaptacni mapa velmi informativni.
Co jsou ty bunky zvlast dole ?
ECU si udrzuje uplne zvlast specialni adaptacni bunky jen pro VOLNOBEH.
Opet si zvlast uklada bunky pro ruzne stavy volnobehu.
Jinou bunku pouziva pokud je zapnuta klimatizace (a je tedy zvyseny vykon motoru),
jinou pro neutral nebo zarazenou rychlost v pripade automaticke prevodovky, ...
_________________
Sierra '90 DOHC N9C - Siri (
viewtopic.php?f=16&t=9351)
Mondeo MK4 2.5T I5 + nejakej cvoklej chip
Mondeo MK2 1.8 zetec
bylo Scorpio '92 DOHC, Sierra '92 DOHC N9C, Sierra XR4i '90 DOHC N9A, Taunus 2.3V6 '79