Fordsierra.cz
http://fordsierra.eu/phpBB3/

Zprovozneni originalniho palubniho pocitace GHIA
http://fordsierra.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=2915
Stránka 1 z 2

Autor:  prochy [ čtv 19. bře 2009 1:29:02 ]
Předmět příspěvku:  Zprovozneni originalniho palubniho pocitace GHIA

Ponevadz jsem mel moznost vyuzit lakave nabidky na ebayi, rozhodl jsem se namontovat si originalni palubni pocitac (meric spotreby) do coswortha.
Podelim se s Vami o zkusenosti a informace, ktere se mi podarilo dohledat ci zmerit pri pokusu o zprovozneni palubaku.

V uvodu bych chtel zminit, ze palubni pocitace se delaly ve dvou provedenich:

1.) verze pro motory s elektronickym vstrikovanim EFI, ktera je pripojena primo kridici jednotce EEC4. Pravdepodobne by palubak mel byt funkcni i u centralniho vstrikovani CFI (1.6i CVH)):
Obrázek

2.) verze pro mechanicke vstrikovani ci karburator a teoreticky snad i diesel i kdyz jsem neslysel, ze by se v dieselu palubaky vyskytovaly :x
Obrázek

Karbec ci mechanicka strikacka K-jetronik (klasika 2.8 V6 MFI) nema ridici jednotku, ktera by otevirala elektromagneticke vstrikovace, takze k mereni spotreby je nutny prutokomer paliva (bazmek kterym proteka palivo, uvnitr je vrtulka jejiz otacky jsou snimany treba opticky). Bez nej je palubni pocitac bezceny a vhodny tak na vystavku na policce doma :-D . Bohuzel vzdycky jsem takovy pocitac videl na inzerat nabizet bez prutokomeru; majitel si nikdy neuvedomil, ze bez prutokomeru je palubak k nicemu (auto samozrejme davno neexistuje) :mad: . Stejne tak je jine i cidlo rychlosti, ktere je 2-vyvodove, takze s velkou pravdepodobnosti indukcni-podobne jako cidlo polohy klikovky nebo ABS senzor; ...narozdil od cidla v EFIne, ktere je 3-vyvodove na principu Hallovy sondy s peknymi pravouhlymi impulsy jejichz amplituda narozdil od indukcniho cidla nezavisi na otackach (rychlosti).

Dal se budu venovat prvni verzi pro motory s elektronickym vstrikovanim EFI (a dost mozna, ze to same plati i pro CFI, klidne se vsadim :-) )

K zapojeni palubaku je nutne trvale napajeni pro pamet, zem, napajeni ze zapalovani, ovladani podsvetleni pristroju (bez nej nesviti analogove hodiny a neztlumuje se svit digitalniho displeje merice spotreby).
Obrázek

Dale je treba privest signal z odporoveho vysilace plovaku (je nutne zapojeni na druhy vysilac, ktery je nariklad u DOHC plovaku standartne v nadrzi spolu i s tretim vyvodem pro hladove oko). Tyto signaly jsou zakonceny na 6-pinovem konektrou u zadniho cela v kufru, takze odtamtud dovest k palubaku (hnedo/cerveny drat). Neni mozne palubni pocitac pripojit primo na ukazatel stavu paliva v nadrzi (rucicku v pristrojovce), protoze by byl ukazatel ovlivnen a take z druheho duvodu, ze vysilac pro palubni pocitac dava opacny signal nez pro ukazatel paliva v nadrzi (kdyz se odpor vysilace pro ukazatel stavu nadrzes klesanim hladiny benzinu v nadrzi zvysuje, odpor druheho vysilace pro palubni pocitac se snizuje, tak bacha!).

Inzenyrske merici pracoviste: :-D
Obrázek
Dvojity vysilac z plovaku DOHC:
Obrázek

Potom je nutno pripojit palubak k cidlu rychlosti VSS, jehoz pulzni signal je priveden na pin 4 ridici jednotky EEC4 u DOHC a nekterych 2.9i V6, pin 3 u verze 2.9i XR4i. Dulezita je barva dratu zluto/hneda (tzn. zluty drat s hnedym prouzkem), ktery je v elektrice unikatni a patri jen a pouze VSS. VSS senzor vysle 8 pulzu na jednu otacku bowdenu tachometru. Pri konstante tachometru 625 otacek/km to dela 5000 pulzu/km.
A nakonec palubni pocitac bere pulzy odpovidajici spotrebovanemu palivu z pinu 17 ridici jednotky, coz je STO vystupni signal vyvedeny dal na diagnosticky konektor (hnedo/zelena barva). Je to pin, kam se pripojuje zarovka ci LED behem diagnostiky. Kazdy pulz odpovida podle meho mereni 80 mikrolitrum spotrebovaneho benzinu.

Jak bylo mozne videt na "vrabcim hnizde" na mem stole, pocitac jsem testoval narychlo mimo auto. Sestrojil jsem si provizorne 2 generatory pulzu. Jeden generator jsem nastavil na 139Hz, coz by melo odpovidat rychlosti vozidla 100km/h a druhy generator jsem pripojil ke vstupu pro pulzy spotrebovaneho paliva z ridici jednotky motoru EEC4. Zjistil jsem, ze pro zobrazeni spotreby 10.0litru/100km, je potreba poustet na pin c.9 palubaku pulzy s frekvenci ~35.5Hz, pricemz nezavisi na stride pulzu. Po prepoctu z tohoto vychazi konstanta asi ~80 mikrolitru spotrebovaneho paliva na pulz.

Ufff.... tolik teorie :mad:
Praxe je horsi, cosworth neni DOHC; dalsi peripetie popisu v pristim pokracovani...

Autor:  el_Barto [ čtv 19. bře 2009 10:23:58 ]
Předmět příspěvku: 

klobouk dolu, super prace prochy. tesim se ze snad tohle stihnu taky do srazu dodelat :-) ... jsi zlaty ...

Autor:  kostey [ čtv 19. bře 2009 10:55:02 ]
Předmět příspěvku: 

tyjo jen co je ten palubak rozsviceny tak vypada fakt sexy 8-) :grin:

Autor:  Kidiboo CZ [ čtv 19. bře 2009 18:45:22 ]
Předmět příspěvku: 

Ufff koukám, že jestli se mi toto dostane do ruky, tak budu mít co dělat... :-D jinak samozřejmě klobouk dolů :poklona2: luxusní prácička 8-)

Autor:  prochy [ čtv 19. bře 2009 19:01:54 ]
Předmět příspěvku: 

Kidiboo: Neboj, prukopnicka prace bude hotova, na DOHC to zase takovej mazec nebude. Proste podle navodu zapojis a nic vic neresis.
Na kosika je to horsi, o tom se rozepisu v pokracovani.

Autor:  Eddie [ pát 20. bře 2009 2:10:45 ]
Předmět příspěvku: 

Super... 8-) .
Já věděl, že Prochy "to dá" :-) .

Autor:  Eddie [ ned 22. bře 2009 21:23:54 ]
Předmět příspěvku: 

Takže ještě jednou velké díky Prochymu - poč je tam a funguje :-) .

Autor:  Eddie [ pon 23. bře 2009 1:00:56 ]
Předmět příspěvku: 

Už jsem večer nestihl udělat lepšejší fotku, takže spíš dokumentární:
Obrázek

Autor:  daytona [ pon 23. bře 2009 2:00:52 ]
Předmět příspěvku: 

Super prace Prochy!! 8-) Jak je to s pocitacem pro OHC EFI? Uz mas odladeny program?

Autor:  prochy [ pon 23. bře 2009 10:41:36 ]
Předmět příspěvku: 

daytona píše:
Super prace Prochy!! 8-) Jak je to s pocitacem pro OHC EFI? Uz mas odladeny program?

Tam nejde ani tak o program, jako o jiny cidlo rychlosti, ktery misto hallova indukcni. Bylo by potreba predelat elektroniku, teda tistak. A hlavne na OHC nemel jeste nikdo zajem, ja OHC nemam, takze to nemam kde odladit.

Autor:  daytona [ pon 23. bře 2009 11:47:49 ]
Předmět příspěvku: 

Aha! Co potrebujes k odladeni?

Autor:  prochy [ pon 23. bře 2009 12:14:13 ]
Předmět příspěvku: 

No nejlip auto, ale asi by postacilo i cidlo rychlosti, abych ho omeril. Nektery OHC ho maji, nektere ne. Byva na bowdenu nahonu tachometru blizko pojistkovky (ted nevim, jestli to cidlo dokonce neni soucasti bowdenu).

Autor:  daytona [ pon 23. bře 2009 12:26:35 ]
Předmět příspěvku: 

Auto mam :grin: A cidlo rychlosti tam take je, takovej sedej bazmek za plechovou prepazkou v mot. prostoru, napojuje se na ni kratkej bowden do palubky.

Autor:  prochy [ pon 23. bře 2009 12:31:17 ]
Předmět příspěvku: 

No to jo, ale ja potrebuju to mit nejakou dobu k dispozici, abych si to vklidu omeril a potom navrhnul vstupni obvod, kterej bude schopen signal z cidla zpracovat.

Autor:  daytona [ pon 23. bře 2009 12:35:58 ]
Předmět příspěvku: 

Pokusim se Ti sehnat to cidlo.

Autor:  daytona [ úte 24. bře 2009 18:08:41 ]
Předmět příspěvku: 

Cidlo mam, az si prijedu pro ty palubaky, donesu Ti ho!

Autor:  prochy [ úte 24. bře 2009 18:18:00 ]
Předmět příspěvku: 

OK, aspon se pohnu dal.

Autor:  Jenik [ pát 27. bře 2009 17:09:10 ]
Předmět příspěvku: 

prochy - sice je to mimo téma - ale napadlo mě a chtěl bych Tě poprosit o radu.
Od výměny pal. čerpadla a tedy demnotáže plováku z nádrže nefuguje palivoměr. Což o to, supluje mi ho Tvůj PC, ale teď koukám, že by se možná dalo na konektoru v kufru něco proměřit. Náarž ale sundávat kvůli tomu rozhodně nechci, to za to nestojí. NIcméně rychlá diagnóza by provést asi šla.
Předpokládám-li správně, tak pokud by nebyl zaseklý plovaák či problém v konektroru přímo na nádrži, tak jedna odporová dráha je pro palivoměr a druhá tedy pro palubní počítač, ále není využita ve voze bez počítadla. Co kdybych tedy využil této odporové dráhy pro palivoměr? Hlot by ukazoval obráceně. Ale aspoň by ukazoval :-).
Je hnědo-červený ten správný na konektoru? Uvědomuju si, že jsem ho tam viděl nezapojený... Nevěděl bys, jakou barvu kabelu má výstup pro palivoměr, abych mohl tyto dva zaměnit pro pokusy?
MOc díky

Autor:  prochy [ pát 27. bře 2009 19:08:12 ]
Předmět příspěvku: 

Jeniku, podle me je to blbost, aby Ti to ukazovalo naopak, pri plny nadrzi rucicka nahore, pri prazny dole. Ale jestli s tim chces laborovat, tak hnedo--cerveny je pro palubak, hnedo-cerny pro ukazatel a hnedo-zeleny pro rezervu.

Autor:  Jenik [ stř 01. dub 2009 15:41:30 ]
Předmět příspěvku: 

Díky prochy za vyčerpávající odpověď. Vycházím z úvahy, že opačně ukazující palivoměr je přece jen lepší než vůbec neukazující palivoměr a přechození pinů v konektoru je tak maximum, co jsem pro to ochoten udělat :-).

Autor:  prochy [ stř 01. dub 2009 16:16:08 ]
Předmět příspěvku: 

Jenik píše:
Díky prochy za vyčerpávající odpověď. Vycházím z úvahy, že opačně ukazující palivoměr je přece jen lepší než vůbec neukazující palivoměr a přechození pinů v konektoru je tak maximum, co jsem pro to ochoten udělat :-).

No koneckoncu on neni jnom opacne, ale ma i jiny maximum a minimum i co do hodnoty je odpor jiny.
Podle me bude spatnej konakt zeme na nadrz. Je tam takova gumova fajfka na extra dratu u vicka. Neni to vubec chraneny proti vode...
Ale jak to propojit bez sundani nadrze? Mimochodem plovak je spojenej vodive s nadrzi pres takovej plechovej krouzek s bajonetem, ten ovsem bejva taky hodne zrezlej.
Takze spojit nadrz s hnedym dratem v tom konektoru taky nemusi pomoct.

Autor:  Eddie [ čtv 02. dub 2009 21:22:01 ]
Předmět příspěvku: 

Ještě mě pořád vrtá v hlavě, proč byl na mé 4x4 u fukčního čidla rychlosti odpojený konektor a připáskovaný hned na dvakrát, tak aby ani zapojit nešel...

Může to mít vůbec nějaký smysl nebo význam? (např. že ŘJ nedostává nějakou informaci a chová se pak malinko jinak).

Proč o tom mluvím, včera kamarád řešil u své Octavie, kterou nedávno koupil, přestřižené kabely čidla u brzdového pedálu... vše fungovalo, ale nevypínal se mu při šlápnutí na brzdu tempomat...
Nakonec jsme zjistili, že to předchozí majitel pravděpodobně udělal proto, aby se dalo šlapat na brzdu i na plyn zároveň (v normálním provedení právě tohle čidlo při šlápnutí na brzdu, umí motor "vypnout" - nejde zároveň přidávati brzdit).
To jsou věci... :-) .

Jinak ještě jeden "postřeh" o funkci počítače - už teď přesně vím, že po Praze jezdím lehounce přes 10 litříků :-D .

Autor:  faudy [ pát 03. dub 2009 8:44:55 ]
Předmět příspěvku: 

No, napada me, ze pokud rj ma informaci o rychlosti, tak pri zarazeni neutralu ve vyssi rychlosti drzi vyssi volnobezne otacky, aby nahodou nechcipnul motor a nedoslo k nefunkcnosti posilovace rizeni a brz. Nicmene na cloveka to muze pusobit negativne, kdyz vyradi a motor drzi treba 1800ot...

Autor:  prochy [ pát 03. dub 2009 9:57:03 ]
Předmět příspěvku: 

No urcite to cidlo ma co do cineni s volnobehem. Volnobezny otacky nejsou pri jizde postrehnutelne vyssi nez pri stani, ale delka vstriku je o dost delsi (asi o 20%). Zrejme si hrajou pri stani vic s emisema a predstihem.

Autor:  pkod [ pát 03. dub 2009 10:19:39 ]
Předmět příspěvku: 

pokud vim, tak se volnobezne otacky u motoru se vstrikovanim ridi kratkodobe predstihem a dlouhodobe smesi (volnobeznym ventilem). Smes se potom ridi jeste podle lambdy.
Pokud je tedy pri stejnych otackach a zatizeni delsi vstrik, je maly predstih a naopak.
A duvod? reakce motoru na zmenu predstihu jsou rychlejsi.
Je mozne, ze u eecIV je motor rizen za pohybu jenom smesi a na rizeni predstihem prejde az po zastaveni. To by vysvetlovalo horsi reakce motoru na prudke pridani plynu z volnobehu a i velkou cast tak znamych problemu s volnobehem.

Autor:  Eddie [ ned 05. dub 2009 19:59:36 ]
Předmět příspěvku: 

...nevím, motor se chová podle mě stejně jako před zapojením čidla. Teda aspoň první subjektivní dojmy jsou takové, že tam žádný znatelný rozdíl nevidím.
Ale bude se na to soustředit :-) .

Jinak problém s volnoběhem nebo chodem motoru u 4x4 neměl žádný (podle mě je to i tím, že ta 92 kW varianta bez katu je o něco jednodužší a čím jednodužší je tím možná pro spolehlivost líp).

Autor:  prochy [ ned 05. dub 2009 20:39:57 ]
Předmět příspěvku: 

Nemyslim, ze zapojeni/odpojeni cidla rychlosti by melo byt subjektivne poznat. Subjektivne to poznat nejde, leda, ze by si meril delku vstriku, tam je to videt, tot vse. Takze to neres a jezdi :-D .

Autor:  el_Barto [ stř 10. čer 2009 18:18:37 ]
Předmět příspěvku: 

prakticky dotaz, je vyvedeny nekde sikovne kolem palubovky ten drat tykajici se druhe odporove drahy? Nebo tahat az ze zadu ?

Autor:  Frenk [ stř 10. čer 2009 23:51:35 ]
Předmět příspěvku: 

el_Barto píše:
prakticky dotaz, je vyvedeny nekde sikovne kolem palubovky ten drat tykajici se druhe odporove drahy? Nebo tahat az ze zadu ?


Jestli se nepletu tak se taha az ze zadu ... :(

Autor:  Eddie [ čtv 11. čer 2009 20:20:07 ]
Předmět příspěvku: 

...nepleteš, opravdu se tahá přes celé auto.
Jo a ještě jedna poznámka, v případě že je auto vyrobeno od x/91 (ten přelomový měsíc nevím přesně, ale jde o r.v. 91, ale už model 92), tak dokonce nádrž dolů, tam už totiž není vyvedený kábl ani do toho konektoru v zadu v kufru v prostoru rezervy.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/