A neni to jedno jestli je Varta vyrobena v Polsku nebo Cine? Vyroba autobaterii je zvladnuta uz mnoho desitek let, jediny, co muze byt problem je setreni na materialu.
Ale pokud jde o renomovanou znacku, tak bych nepredpokladal, ze by nevyhoveli v parametrech treba max proudu. Prece jenom je to automotive vyrobek, na ktery se klade velky duraz na kvalitu. Jakejkoliv prusvih by mohl znacce poskodit renome u jejich velkoodberatelu (vyrobcu aut).
Pro zivotnost baterie je naprosto klicove, aby byla porad nabita. Pokud se hlubove vybije a necha pri teplote pod 0°C, tak je za chvilku po ni. Mozna jeste bude fungovat (neprerusi se nebo nezkratuje clanek), ale s mnohem horsimi parametry nez za cerstva.
Mam zkusenost se snizenim kapacity u 72Ah baterky na cca 10Ah. Startovaci proud asi taky bude zlomek puvodni specifikace. Presto to u benzinaka, ktery je denne v provozu kolikrat staci na dalsi nekolikalety provoz. Segre jsem kdysi v Astre 1.4i menil baterku, po xx letech, kdy si stezovala, ze se ji vybiji a nameril jsem kapacitu 4Ah-i s tim to jezdilo a pekne startovalo
Jinak ja mam v mondeu Varta silver dynamic asi 4 nebo 5 let. Zatim jsem ji nemusel dobijet, porad funguje bezvadne.
A vlastne i v sierre (Varta Blue Dynamic), ale s tam uz jsem to s Vartou koupil a nepatral jsem, jak je stara (Sierku mam 1.75 roku). Startuje bez problemu. A pri zavade benzinovyho cepradla dostala slusnej zahul, kdyz jsem na starter s autem popojizdel. Baterku jsem dobil a nadale startuje perfektne i v mrazech poslednich dnu.
Hlavni je podle me tu baterku nevystavit a mit vporadku dobijeni v aute (min 13.3V). Pokud je baterka v aute, ktere neni v zime v provozu, tak baterku odpojit a nejlepe dobit pred zimou. A na jare pred zapojenim znovu pro jistotu zapojit na nabijecku. U kalciovych baterek (Varta blue a silver dynamic, dnes asi vetsina produkce ostatnich vyrobcu) je snizeny odpar vody, takze neni treba ani dolevat destilku a Varta treba dolevani vyslovene zakazuje.
Nabita baterka ma naprazdno >12.8V, pokud ma napeti mensi jak ~12V povazuje se za vybitou bez velkeho nebezpeci omezeni zivotnosti, hluboke vybiti odpovida napeti <10.5V, v tomto pripade dochazi velmi rychle k sulfataci desek akumulatoru, pokud se takovy akumulator okamzite nenabije (nekde jsem cetl, ze ke zniceni staci jediny den ponechani ve vybitem stavu).
Rostouci krystaly siry pri sulfataci maji ostre hrany a celkem rychle muzou protrhnout mezielektrodovy separator a zpusobit zkrat clanku.
Jeste k nabijeni. Nepouzivejte zadny stary nabijecky typu trafo a usmernovac (mnohdy jeste selenovy
). Pokud neni omezeno napeti naprazdno na nejakych 14.5V (elektronicky a dosti presne), tak dochazi k prebijeni a plynovani akumulatoru a to mu taky nedela dobre. I kdyz u sulfatovaneho akumulatoru muze plynovani trochu pomoct ho ozivit.Ja pro oziveni akumulatoru mam v zaloze taky jedno trafo s usmernovacem a nastavitelnym napetim naprazdno pres 15V. Parkrat jsem s tim baterku jakz takz ozivil. Ale kdo nevi jak s tim pracovat, tak to pro bezne dobijeni nedoporucuju.