Fordsierra.cz

Diskuzní fórum příznivců vozů Ford SIERRA
Právě je ned 15. pro 2024 17:38:24

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 10 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: autobaterie
PříspěvekNapsal: pon 05. pro 2016 15:24:41 
Offline
SIERRA nejZávislák
SIERRA nejZávislák
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. led 2007 1:00:00
Příspěvky: 11574
Bydliště: Praha
...tak nám začalo mrznout, což je právě ten okamžik, kdy se může projevit, že autobaterie na tom není už 2x dobře.
Tak jsem trochu pohledal něco k tématu autobaterií (typy, konstrukce, údržba, nabíjení) a níže hodím pár odkazů.

Skoro vše o akumulátorech a nabíjení :
http://www.k1400.cz/clanky/radime/konkr ... latory.pdf

Rady a tipy (AUTOBATERIE MILAN ČÁBELA):
http://www.autobaterie.com/rady-a-tipy

Vyhledávání podle typu automobilu (Varta):
http://www.varta-automotive.cz/cs-cz/se ... type=15028
pozn.:
Pro 2,0 DOHC (4x4, ale to už není tak důležité) je v tabulce doporučená autobaterie od 53 do 61 Ah (různé typy - viz odkaz).

AUTOBATERIE - Co Vás zajímá - NÁVODY (TZA):
http://eshop.tza.cz/autobaterie-co-vas-zajima-navody


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: autobaterie
PříspěvekNapsal: pon 05. pro 2016 19:52:40 
Offline
SIERRA člen
SIERRA člen
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 30. zář 2010 0:00:00
Příspěvky: 321
Bydliště: Nitra
dobre clanky zaujimave citanie..ja som vzdy daval co najvacsiu hlavne do dieslov a moment mam v 2,3D 92Ah s upravenym drziakom a som spokojny

_________________
Mk2 coupe 2.0i Cat- predana do Tatier


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: autobaterie
PříspěvekNapsal: pon 05. pro 2016 23:37:50 
Offline
SIERRA člen
SIERRA člen
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 31. led 2008 1:00:00
Příspěvky: 424
Bydliště: Praha 4 - Modřany
v posledni dobe se nak tak nedoporucuje Varta uz neni co bejvala vyrabi se uz pry nekde jinde

_________________
Ford Sierra - 2.0i Ghia, rv.92 BMW E39 2.0 rv.99


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: autobaterie
PříspěvekNapsal: úte 06. pro 2016 11:57:56 
Offline
SIERRA nejZávislák
SIERRA nejZávislák
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. led 2007 1:00:00
Příspěvky: 11574
Bydliště: Praha
...koukám, že ochlazení pod bod mrazu toto téma vytáhlo na titulky skoro všech serverů :-D :
http://auto.idnes.cz/nenastartovali-jst ... servis_fdv

Tady je zajímavé to zamyšlení nad kvalitou nových baterií... a dokonce přímo k Vartě.
Osobní zkušenost...
Velká Varta Silver Dynamic letos na podzim po cca 4 letech po smrti (definitivně, pokud za týden nenastartuji a po vyndání z auta druhý den naměřím pod 12V, tak fakt nepomohlo ani připojení na velkou výkonnou chytrou nabíječku... po pár dnech po odpojení cca 10V).
Kupovaná ve speciálce... v době koupě 100%.
Pravidelně kontrolovaná, jednou za čas dobitá na 100%.

Místo ní mám Vartu Blue Dynamic... vtipné je, že mi ji přinesla v létě kolegyně. Druhé auto ji stálo dlouho před domem a baterie se vybila. Na malé hobby nabíječce ji její manžel nedobil, tak koupili jinou a přinesli mi ji, do elektroodpadu (máme v práci likvidaci zdarma).
Tak jsem ji připojil na velkou nabíječku, nabil a nechal ležet, poté proměřil. Hodnoty naprosto OK.

A na podzim (potom co mi umřela ta Silver) na ní přišla řada. Jezdím s ní už pár měsíců a naprosto bez problému (a to mám v autě ještě alarm a třeba i ultrazvukovou plašičku... takže nějaký odběr tam vždy je).

Jak záložní mám starou Vartu (z roku 2003 podle data na obale).
Měl jsem ji v autě na ND, dokonce jsem ji tam zapomněl a auto (torzo) odvezl na chalupě místní "vrakáč"... (bylo potřeba potvrzení o likvidaci atd.) po nějaké době (něco přes rok) jsem ještě něco potřeboval a koukám baterka... když jsem to tam dával, tak si ještě něco měli dle dohody vzít ze servisu a proto jsem ji nechal odpojenou uvnitř... tak jsem si ji vzal, že ji hodím do výkupu. myslel jsem že musí být po smrti...
Po nějaké době (dalších pár měsíců) jsem ji změřil aspoň voltmetrem, měla 12,45V, tak jsem ji zkusil nabít a po nabití (měření po několika dnech) si držela přes 12,9V.
Normálně ji dál používám k zaparkovanému autu na chalupě, když je potřeba s ním popojet z pod střecha ven atd.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: autobaterie
PříspěvekNapsal: úte 06. pro 2016 12:05:02 
Offline
SIERRA nejZávislák
SIERRA nejZávislák
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. led 2007 1:00:00
Příspěvky: 11574
Bydliště: Praha
...jen tak mimochodem, dělal jsem nějaký čas i u VZV (prodej, servis).
I teď máme jednu elektriku v práci. Malou... trakční baterka cca za 80 tis.
Po 8 letech je prakticky po smrti... provoz jen uvnitř, provoz občasný, min. zatížení, ale relativně pravidelný, žádné extrémy (teplo, mráz), pravidelně kontrolovaná, dobíjená, dolévaná, velká speciální nabíječka, vždy kompletní nabíjecí cyklus atd.

Už se bavím, představou, jak to bude vše "hezky fungovat" u tak 2 až 3 roky starého elektromobilu...


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: autobaterie
PříspěvekNapsal: úte 06. pro 2016 17:41:23 
Offline
SIERRA člen
SIERRA člen
Uživatelský avatar

Registrován: stř 11. črc 2007 0:00:00
Příspěvky: 291
Bydliště: Praha 4
Teda mam naprosto stejnou zkušenost jako Eddie se stejnymi typy baterii. Silver ma 4 roky ,pravidelnou udrzbu a po nabijeni nepřesáhne 12,7, Blue je minimalne osmileta a nabije se na vic, dokonce to i udrzi lip.Az budu pořizovat novou, jdu do Blue.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: autobaterie
PříspěvekNapsal: stř 07. pro 2016 8:57:53 
Offline
SIERRA nadZávislák
SIERRA nadZávislák
Uživatelský avatar

Registrován: pát 01. led 2010 1:00:00
Příspěvky: 5367
Bydliště: Moravák od té Hané
Honza píše:
v posledni dobe se nak tak nedoporucuje Varta uz neni co bejvala vyrabi se uz pry nekde jinde



práskaj to v Polsku..jedna linka na pajšly a akorát to pak strkaj do různých těl a myslíš si že pak máš Vartu a ono prd....jo tělo je Varta ale uvnitř je pajšl jako třeba od LOXY atp.......

_________________
Sierra z 84,5dv,2.0 OHC aut.
Sierra z 85,5dv,2.0 OHC aut.,LPG
Sierra z 85,5dv,2.8 MFi V6,GHIA v man.
Sierra z 83,XR4i,GHIA,zatím s 2.0 OHC,LPG
Sierra z 86,4dv,2.0 OHC,man.,LPG
Sierra z 87,4dv,2.0 OHC,man.
Sierra z 89,4dv,2.0 dOHC,man.
Chevrolet Camaro z 87,2.9-V6 MPi,aut.
BMW 750iL,z 88,5.0-V12,aut.
Ford Ranchero rv.78,6.6-V8,aut.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: autobaterie
PříspěvekNapsal: stř 07. pro 2016 13:00:50 
Offline
Administrátor
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 10. črc 2007 0:00:00
Příspěvky: 5529
Bydliště: Praha-vychod
A neni to jedno jestli je Varta vyrobena v Polsku nebo Cine? Vyroba autobaterii je zvladnuta uz mnoho desitek let, jediny, co muze byt problem je setreni na materialu.
Ale pokud jde o renomovanou znacku, tak bych nepredpokladal, ze by nevyhoveli v parametrech treba max proudu. Prece jenom je to automotive vyrobek, na ktery se klade velky duraz na kvalitu. Jakejkoliv prusvih by mohl znacce poskodit renome u jejich velkoodberatelu (vyrobcu aut).
Pro zivotnost baterie je naprosto klicove, aby byla porad nabita. Pokud se hlubove vybije a necha pri teplote pod 0°C, tak je za chvilku po ni. Mozna jeste bude fungovat (neprerusi se nebo nezkratuje clanek), ale s mnohem horsimi parametry nez za cerstva.
Mam zkusenost se snizenim kapacity u 72Ah baterky na cca 10Ah. Startovaci proud asi taky bude zlomek puvodni specifikace. Presto to u benzinaka, ktery je denne v provozu kolikrat staci na dalsi nekolikalety provoz. Segre jsem kdysi v Astre 1.4i menil baterku, po xx letech, kdy si stezovala, ze se ji vybiji a nameril jsem kapacitu 4Ah-i s tim to jezdilo a pekne startovalo :-D
Jinak ja mam v mondeu Varta silver dynamic asi 4 nebo 5 let. Zatim jsem ji nemusel dobijet, porad funguje bezvadne.
A vlastne i v sierre (Varta Blue Dynamic), ale s tam uz jsem to s Vartou koupil a nepatral jsem, jak je stara (Sierku mam 1.75 roku). Startuje bez problemu. A pri zavade benzinovyho cepradla dostala slusnej zahul, kdyz jsem na starter s autem popojizdel. Baterku jsem dobil a nadale startuje perfektne i v mrazech poslednich dnu.
Hlavni je podle me tu baterku nevystavit a mit vporadku dobijeni v aute (min 13.3V). Pokud je baterka v aute, ktere neni v zime v provozu, tak baterku odpojit a nejlepe dobit pred zimou. A na jare pred zapojenim znovu pro jistotu zapojit na nabijecku. U kalciovych baterek (Varta blue a silver dynamic, dnes asi vetsina produkce ostatnich vyrobcu) je snizeny odpar vody, takze neni treba ani dolevat destilku a Varta treba dolevani vyslovene zakazuje.
Nabita baterka ma naprazdno >12.8V, pokud ma napeti mensi jak ~12V povazuje se za vybitou bez velkeho nebezpeci omezeni zivotnosti, hluboke vybiti odpovida napeti <10.5V, v tomto pripade dochazi velmi rychle k sulfataci desek akumulatoru, pokud se takovy akumulator okamzite nenabije (nekde jsem cetl, ze ke zniceni staci jediny den ponechani ve vybitem stavu).
Rostouci krystaly siry pri sulfataci maji ostre hrany a celkem rychle muzou protrhnout mezielektrodovy separator a zpusobit zkrat clanku.
Jeste k nabijeni. Nepouzivejte zadny stary nabijecky typu trafo a usmernovac (mnohdy jeste selenovy :-D ). Pokud neni omezeno napeti naprazdno na nejakych 14.5V (elektronicky a dosti presne), tak dochazi k prebijeni a plynovani akumulatoru a to mu taky nedela dobre. I kdyz u sulfatovaneho akumulatoru muze plynovani trochu pomoct ho ozivit.Ja pro oziveni akumulatoru mam v zaloze taky jedno trafo s usmernovacem a nastavitelnym napetim naprazdno pres 15V. Parkrat jsem s tim baterku jakz takz ozivil. Ale kdo nevi jak s tim pracovat, tak to pro bezne dobijeni nedoporucuju.

_________________
Ford sierra DOHC sedan LPG-nejnovejsi priblizovadlo :)
Ford Sierra cosworth 4x4
Ford Mondeo 2.0i kombi LPG
Ford Sierra kombi 4x4 LPG (ex., ale neslo na dily, Ladis se o nej hezky postaral)


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: autobaterie
PříspěvekNapsal: čtv 22. pro 2016 12:57:07 
Offline
SIERRA nejZávislák
SIERRA nejZávislák
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. led 2007 1:00:00
Příspěvky: 11574
Bydliště: Praha
Prochy: máš nějaký tip (postup, zapojení, co případně do obvodu přidat), jak proměřit baterku pomocí multimetru?

Nějak se mě nechce pro kontrolu 2x za rok pořizovat tohle:
https://www.alza.cz/hobby/compass-teste ... 530287.htm


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: autobaterie
PříspěvekNapsal: pát 23. pro 2016 0:40:25 
Offline
Administrátor
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 10. črc 2007 0:00:00
Příspěvky: 5529
Bydliště: Praha-vychod
Normalne k baterce pripojis multimetr prepnuty na napetovy stejnosmerny rozsah. Nerekne Ti to nic o kapacite/sulfataci a vnitrnim odporu. Ale rekne Ti, jestli je baterka nabita nebo ne. Samozrejme to nesmis merit hned po odpojeni od nabijecky nebo tesne po vypnuti motoru. Nech ji aspon 10minut voraz, ono ji postupne klesne napeti z nabijecich 13 celych neco na nominalnich 12 celych neco. Jestli uz se napeti ustalilo poznas na multimetru tak, ze uz nebude samovolne klesat.

_________________
Ford sierra DOHC sedan LPG-nejnovejsi priblizovadlo :)
Ford Sierra cosworth 4x4
Ford Mondeo 2.0i kombi LPG
Ford Sierra kombi 4x4 LPG (ex., ale neslo na dily, Ladis se o nej hezky postaral)


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 10 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 51 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz