Fordsierra.cz http://fordsierra.eu/phpBB3/ |
|
DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. http://fordsierra.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=14578 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | ondra96 [ pon 05. říj 2020 13:32:35 ] |
Předmět příspěvku: | DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Ahoj, potřebuju nějaký záchytný bod. Tady je popis situace. Můj tmavý kombík DOHC 88kw jezdil od roku 1996 výhradně na plyn, vždy jsem měl problém s chudou směsí. Až do roku 2018 tam byl starý podtlak, teď je tam STAG sekvence s přimazáváním ventilů. ... Každé ráno jsem studený motor musel několikrát startovat znovu a znovu (vypínal se sám každých 10-15 sekund), případně vždy když padaly otáčky jsem přišlápl plyn aby to nezdechlo. Po dvou-třech minutách se zaplo LPG a všechno se najednou uklidnilo. Vždy jsem si všímal vyšší teploty, původní motor, který měl najeto 750 tisíc kilometrů, to dostalo do kolen. Už od roku 2017 co jsem koupil to auto, motor tlakoval a měl hrozný zvuk. Situace se rapidně zhoršila jednoho pěkného dne, kdy jsem na benzín už nevyjel ani kopec. Předtím se s autem dalo normálně jezdit jakžtakž a neřešil jsem to, nebot motor byl už stejně v troskách. Do dvou dnů od této příhody se rozsypal katalyzátor a já se rozhodl pro výměnu motoru, neboť mi tento rok začal pouštět spálený olej i přes ventilátor do kabiny. Motor byl swapnut za DOHC motor ve výborném stavu, tichý, krásně jel, nežral ani nechcal olej, tlaky byly najednou v pořádku a já si myslel, že je po problému. Ještě jsem si nechal nainstalovat natvrdo spínač sahar, neboť po předchozích zkušenostech z DOHC větráky jsem toho měl dost. Hned jsem se vydal na cestu do Middlesbrough na severu anglie a už u Bruselu jsem uslyšel staré známé jemné klepání motoru a smrad spáleného oleje se vzduchem. Tzn mě napadlo, že celý ten problém asi nebyl starý motor a že je to něco v čidlech, řídící jednotce, případně v elektrice a že pokud to nezačnu hned řešit tak mi to může za pár set tisíc /tzn rok dva odpálit i druhý motor. Dále jsem pozoroval, že při každém dlouhém stoupání stoupá teplota vody, a to i při konstantně zapnutých ventilátorech. Tak jsem experimentálně přepínal mezi plynem a benzínem při cestě do Anglie. Auto se zdálo jet v pohodě, až na to, že když se zapl benzín, tak to začalo v autě silně smrdět odérem špatně spáleného benzínu a na LPG jsem zase vůbec necítil typicky smrad LPG, ale spálený olej se vzduchem. Situace se začala pomalu vyhrocovat. Ve Francii už jsem si všímal opět náhodně tekoucího chladiče (děje se to jen po dlouhých a náročných cestách v horku), auto začalo házet otáčkama, při sepnutí klimy už to opět neudržel motor a zhasl. Dělo se to jak na benzín tak na LPG. Po cestě zpět z Anglie už to ale dělalo jen na benzín, situace s LPG se uklidnila a auto drželo otáčky, krásně jelo, jen ten smrad zůstal. O pár týdnů později to ale začalo celé znova. Studené Starty 5x až 10x než se zapne plyn a můžu se vůbec někam pohnout, auto na benzín přestalo úplně jet a nedala se s tím udržet ani 50km rychlost, střílelo to do sání a výkon veškerý žádný, při přišlápnutí plynu se výkon ztratil. Pozn. Na plyn to stále jelo normálně. No a tak jsem se rozhodl to začít řešit, teď když se míň jezdí jsem si konečně mohl dovolit auto na týden vyřadit z provozu. Bylo zkontrolováno následující... ( vyzkoušeno jak se zaplou řídící jednotkou plynu tak i bez něj a pořád dělá to stejné) Tlak paliva 3.5 baru, filtr paliva je nový, vstřikovače jsou dobré - vyzkoušeny mimo auto a rozprašují jak zamlada, všechny senzory ukazují dobré hodnoty, kabeláž za baterkou taky nepoškozena. Volnoběžný ventil, řídící jednotka, lambda, TPS - všechno bylo vyzkoušeno v druhém autě a v pohodě. Výfuk je taky téměř nový, akorát nemá ten katalyzátor - byl vykuchán. Hlavní problém se ukázal být v tom, že auto zkrátka odmítá tvořit mapy. Když je vše zapojené ukazuje lambda pod 0,1 ultra chudou směs a hrozný smrad špatně spáleného benzínu že mě z toho až štípou oči, když odpojím TPS vzduch (z dobrého auta), tak to hned skočí do ultra bohaté směsi na osciloskopu (lambdě) a motor najednou nechcípá a čoudí černě na zvýšené otáčky... tzn palivovým systémem to být nemůže. Jakmile sešlápnu plyn, tak prostě benzín nedoputuje do vstřikovačů a jen tam pustím vzduch (senzor polohy pedálu je taky z dobrého auta), v moment kdy odšlápnu plyn pedál lambda ukáže na 1 vteřinu bohatou směs aby auto nechcíplo a pak hned skočí do chudé směsi. Prostě to odmítá opisovat jakoukoliv sinusovku. Všechny hodnoty podle schémat na čidlech jsou v pořádku. V případě startu auta si auto nažene bohatou směs na start a nastartuje v pohodě na 1200 otáček a vyrovná si to na 900, pod dvou sekundách od zapnutí ale spadne až k nule lambda do chudé směsi a po 10 sekundách to motor neudrží a zhasne ... Už si nevím rady. Prosím pomoc! |
Autor: | Tomin [ pon 05. říj 2020 14:32:58 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Popisuj veci prosim strucneji. Tyhle dlouhe texty - kdo z toho ma extrahovat to dulezite informace ... Problem muze byt ve spatne nastavenem plynu - jezdi to na chudou smes. Z toho plyne velke zatizeni motoru a vysoka teplota. Nasledne si EEC4 upravi adaptace (zapamatuje si, ze musi PRIDAVAT palivo). Proto kdyz pak prepnes na benzin, tak to smrdi benzinem - je to moc bohate. A take proto to pak pri studenem startu nebezi dobre ani na benzin. Adaptacni hodnoty/tabulka se totiz pouziva i pri studenem motoru. Reseni - seridit plyn aby to jezdilo co nejblize k lambda 1.0, pokud mozno aby se plyn ridil hodnotami z lambda sondy. |
Autor: | Tomin [ pon 05. říj 2020 14:37:06 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Nejake obecne informace o tom, jak funguje adaptacni strategie v EEC: viz. napr. http://www.forum.ford-club.cz/viewtopic ... 80&start=0 nebo http://forum.fordiag.cz/viewtopic.php?f=16&t=330 Neres to, ze je to o mladsim Duratecu. Sierra uz pouzivala EEC 4 a ta prinesla tento zpusob adaptace uz v letech pred rokem 1990. Vsechny EEC 4 uz mely adaptacni tabulku. Proto taky mely pin KAM-trvale napajeni +12V - aby drzely hodnoty (a pripadna cisla chyb) v pameti i pres noc. |
Autor: | Tomin [ pon 05. říj 2020 14:41:27 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Jeste sem vlozim muj stary text o adaptacich: (taky je to delsi, ale tohle fakt musi byt ) Jednotka jako jednu ze zakladnich cinnosti vypocitava potrebne mnozstvi vstrikovaneho paliva. Toto mnozstvi musi byt (za normalni jizdni situace) takove, aby se co nejvice priblizovalo idealni smesi benzinu se vzduchem. Tomuto pomeru muzem rikat Lambda = 1.0 Viz. http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio (eng) nebo http://sk.wikipedia.org/wiki/Súčiniteľ_prebytku_vzduchu (slov.) Pri tomto pomeru smesi benzinu se vzduchem jsou nejmensi emise a o to vyrobci motoru jde predevsim. Ke zjisteni, zda je smes bohata nebo chuda se pouziva Lambda sensor. Bezne pouzivane lambda sensory nejsou schopne poskytnou informaci o idealni smesi 1.00, ale jsou schopne rozeznat stav kdy je smes uz bohata, nebo naopak uz chuda. Jednotka tedy provadi regulaci tak, ze neustale meni mnozstvi vstriknuteho benzinu kolem idealni smesi stridavym obohacovanim a ochuzovanim. Kdyz lambda sensor hlasi "smes je prilis bohata", jednotka zacne pomalu postupne ochuzovat smes az do te doby, kdy lambda sensot zacne hlasit "smes je chuda". A tak porad dokola. Pozadovane mnozstvi vstriknuteho paliva lze priblizne dopocitat na zaklade hodnot ruznych cidel na motoru, hlavne pak MAF (nebo MAP) cidla, poctu otacek, atd. Ale vypocet nemuze byt nikdy 100%ne presny. Kazdy motor ma nejake odchylky od idealu, nektery ma dokonce pricpany palivovy filtr, nektery vyfukove potrubi, atd. Aby motor stale fungoval (kvuli emisim) v idealni oblasti smesi lambda 1.0, je nutne zavest korekce. Jednotka si tedy udrzuje "korekcni hodnotu" kde si poznamenava, jak hodne se vypocet smesi "myli" od skutecne pozadovane smesi. Tuto korekci si poznamenava na zaklade zprav prave od lambda sensoru. Co jsou ta policka, kde v jedne ose jsou otacky motoru v druhe ose jsou procenta ? Procenta ceho? Korekcni hodnota nemuze byt ale pouze jedna jedina pro cele spektrum provoznich situaci motoru. Proto je zavedena MAPA korekci. Pro ruzne otacky motoru a ruzne zatizeni jsou udrzovany ruzne hodnoty. Takze tabulka kde v jedne ose jsou otacky a v druhe ose zatizeni motoru. Ford pouzival tabulku 10x10 bunek, mladsi jednotky uz pouze 8x10 bunek. Jake hodnoty by ty adaptace mely optimalne ukazovat ? Idealni hodnota je 1.00. Tedy ECU presne "trefuje" pozadovanou smes. ECU to dela takto: 1, vypocita z cidel atd. aktualne pozadovane mnozstvi benzinu 2, vysledek vypoctu jeste VYNASOBI cislem z adaptacni tabulky Tedy pokud je cislo napr. 1.1, zvedne se dodana davka benzinu o 10% Pokud je cislo 0.9, snizuje se davka o 10% Ford ECU dovoli menit bohatost smesi maximalne o 25% (muze se to lisit motor od motoru), aby nedochazelo k tomu, ze se pri nedetekovane poruse nektereho cidla bude myslne smes adaptovat/upravovat az za hranice kdy smes dobre zapalitelna, ... A proc jsou adaptace mimo stred mapy na nule ? Aby to nebylo tak jednoduche , ECU si nezapisuje hodnoty pro uplne kazdou bunku v mape zvlast. V nekterych stavech motoru (bunkach) muze pouzit hodnotu z nejake sousedni bunky. (Nevim presne co vedlo vyvojare k tomuto reseni.) ForDiag umi vycist hodnoty vsech bunek, ale neumi (na obrazovce) hodnoty z pouzivanych bunek rozkopirovat take do bunek ktere ve skutecnosti cerpaji hodnoty odjinud. I tak je ale adaptacni mapa velmi informativni. Co jsou ty bunky zvlast dole ? ECU si udrzuje uplne zvlast specialni adaptacni bunky jen pro VOLNOBEH. Opet si zvlast uklada bunky pro ruzne stavy volnobehu. Jinou bunku pouziva pokud je zapnuta klimatizace (a je tedy zvyseny vykon motoru), jinou pro neutral nebo zarazenou rychlost v pripade automaticke prevodovky, ... |
Autor: | ondra96 [ pon 05. říj 2020 14:56:18 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Tomin píše: Popisuj veci prosim strucneji. Tyhle dlouhe texty - kdo z toho ma extrahovat to dulezite informace ... Problem muze byt ve spatne nastavenem plynu - jezdi to na chudou smes. Z toho plyne velke zatizeni motoru a vysoka teplota. Nasledne si EEC4 upravi adaptace (zapamatuje si, ze musi PRIDAVAT palivo). Proto kdyz pak prepnes na benzin, tak to smrdi benzinem - je to moc bohate. A take proto to pak pri studenem startu nebezi dobre ani na benzin. Adaptacni hodnoty/tabulka se totiz pouziva i pri studenem motoru. Reseni - seridit plyn aby to jezdilo co nejblize k lambda 1.0, pokud mozno aby se plyn ridil hodnotami z lambda sondy. No, plyn se právě řídí podle nastavení benzínu. Tys mě asi úplně nepochopil, jde mi o to, že auto prostě nejede na benzín a jak může být směs bohatá když mi lambda na osciloskopu ukazuje stěží 0,1. Plynař mi řekl, že nastavovat LPG na 1.0 není řešení, pokud není nastavený benzín kolem té hodnoty, LPG je nastavené tak, že kopíruje křivku benzínu. Jenže benzín je buď 0,1 nebo 2.0 na lambdě a nic mezi tím neexistuje. |
Autor: | Tomin [ pon 05. říj 2020 16:52:03 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Plyn se NEridi podle nastaveni benzinu. Benzin se na DOHC nijak nenastavuje. Asi myslis ze se plyn ridi podle aktualni sirky vstrikovaciho pulsu benzinu, ale to se pak velmi silne prepocitava na vstrik pro plyn. A pri tom prepoctu se pouzivaji mapy ktere plynar nastavuje. Ty mas wideband lambdu ? Kde beres hodnotu 2.0 ? To myslis 2.0Voltu ? |
Autor: | hadXR [ pon 05. říj 2020 17:56:55 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Pokud si to tedy ještě nezkusil tak co zkusit takový primitivní test. Odpojit plyn, třeba mu vyndat pojistku, aby do toho vůbec nekecal pak odpojit baterku, resetovat ŘJ a zkusit chvíli jezdit jen na benzín aspoň než si to vytvoří ty adaptivní data ať se pozná jestli to celý kurví ten plyn nebo ne. |
Autor: | ondra96 [ pon 05. říj 2020 18:50:40 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Ano jak jsem jiz rikal v prvnim prispevku, plyn je ted z auta vypojeny a tudiz nehraje zadnou roli. Tri plynari me rekli, ze si mam prvni dat do poradku benzin, jinak nema smysl nastavovat LPG. Mapy si udelat nemuzu, nebo se nemuzu ani rozjet, natoz tak nekam jet a delat mapy |
Autor: | Piro:cz [ úte 06. říj 2020 10:19:06 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
"Tlak paliva 3.5 baru" To jsi naměřil kde přesně? za čerpadlem nebo na liště? |
Autor: | Tomin [ úte 06. říj 2020 11:21:29 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
1, zkusil jsem ctrl+f a "odpo" a nikde v prvnim prispevku jsem nenasel. 2, pokud chces poradit, tak prosim odpovez na dotazy 3, 3,5baru je na DOHC nejak moc. Ma tam byt 2,5 (+-0,2) baru Takze pokud tam skutecne mas 3.5, tak vymen regulator tlaku paliva. |
Autor: | Tomin [ úte 06. říj 2020 11:36:05 ] | ||
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. | ||
Nekde pisi 3.0 baru :-(
|
Autor: | ondra96 [ úte 06. říj 2020 11:49:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Na liště, dnes měřeno znovu a 3.1 ukazuje Když odpojím TPS od lišty tak skočí bohatá směs a dodávka benzínu se rozjede, zapojím to zpět a lambda skočí hned z 2.0V do 0,1V a dodávka benzínu se zastaví a auto chcípne nebo houpe kolem 400 otáček |
Autor: | Tomin [ úte 06. říj 2020 12:22:52 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Na lambde nemuzes mit 2.0V pokud neni neco v prdeli. Lambda generuje napeti cca od 0,1V do 1,0V |
Autor: | Tomin [ úte 06. říj 2020 12:26:33 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
- zjisti pricinu proc tam meris 2Volty - Lambdu uplne odpoj a zkousej motor bez ni (muze byt KO, at uz kvuli chude smesi, km, ....) - davku benzinu primarne urcuje MAP cidlo a TPS je jen "doladovaci" na prechody ALE to pouze pokud je MAP cidlo funckni. Pokud EEC zjisti chybu MAP cidla, zacne se ridit plne a jen z TPS. |
Autor: | ondra96 [ úte 06. říj 2020 13:26:58 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Lambda je nová a na zkoušení vzaná i druhá z dobrého auta. Takže proč. 2V mi to začne ukazovat když vypojím ze hry TPS/MAP (které jsme zkoušeli taky tři a dělají to všechny) |
Autor: | Tomin [ úte 06. říj 2020 14:03:06 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
Promer draty, konektory, ... a hlavne kostry. 2Volty z lambdy nelezou, to jen blbe meris. Budes mit jine napeti na kostre lambdy a na kostre na ktere kostris osciloskop nebo podobne. |
Autor: | prochy [ úte 06. říj 2020 20:52:33 ] |
Předmět příspěvku: | Re: DOHC ultrachudá směs a žádná regulace. |
2V na lambde je problem s ukostrenim lambdy. Je to origo ukostreny jenom pres vyfuk, kterej po napadeni rzi ztraci kontakt s kostrou motoru. Doporucuju sedy drat z lambdy (minus pol cidla) ukostrit primo na minus pol baterky nebo ridici jednotky. Jednou me to taky potrapilo. Pri rozjezdu po slapnuti na plyn skytlo a chciplo. Potom doporucuju udelat reset ridici jednotky (odpojit od baterky) a nechat udelat zakladni adaptaci map. Doporuceny postup po resetu: 1. Nechat ohrat na zvyseny volnobeh 1500rpm 3min regulovat plynem 2. 2minuty nechat obyc. volnobeh. 3. Projet 10km v ryznych jizdnich rezimech Dej vedet, jestli to pomohlo, pokud ne tak resit dalsi moznosti. Souhlasim s tezi jezdit v teto fazi pouze na benzin a nenechat do toho kecat LPG ani na chvilku. Az to bude jezdit normalne na benzin, potom resit LPG. |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |