Zdravím všechny :)
Před několika týdny se mi podařilo úspěšně dokončit můj dlouhodobý projekt - stavbu hybridu 2.3 DOHC 16V a 2.0 DOHC 8V.Myslím, že už to tady také někdo zkusil (Frenk?). Než jsem se do té hrůzy pustil, hromadu informací o obou motorech a stavbě celkově jsem získal právě odsud, tak bych se s Vámi chtěl takto podělit o můj počin :)
Předem bych chtěl bych podotknout, že jsem amatér bez technického vzdělání, s ohromnou dávkou nadšení který něco takového dělal poprvé jako experiment s nejistými výsledky.
Motor jsem stavěl pro své Scorpio 2.0 DOHC 1. generace - sedan, motor podél, manuál, samosvor - všechno, co bych kdy od auta chtěl.
2.0 DOHC nejelo zle, ale pár koníků a trochu krouťáku navíc by mu naprosto sedlo … tak jsem začal zjišťovat, co by se s tím dalo dělat - a protože jsem svou touhu po výkonu nechtěl řešit koupí jiného vozu, rozhodl jsem se jít cestou, na kterou by se skoro nikdo nedal - postavím si hybrida 2.3 DOHC 8V.
Stavěl jsem podle "manuálu" Jima Christieho na crustworld.co.uk, kdo se o to kdy trochu zajímal, určitě to bude znát.
Takže, ať to nezdržuju - parametry:
Blok je z Y5A, srovnaný na brusce, přetěsněný, nová ojniční a kliková ložiska jsou samozřejmost. Všechno ve standardních tolerancích, i když spíš směrem k té "volnější straně" což je naprosto v pořádku. Volný motor - spokojený motor
vrtání - 90,1 mm (po výbrusu 0,5 mm)
zdvih - 91 mm
Olejová vana - z N9D
Písty - lité Nüral, vyvážené na desetinu gramu, vrtané kanálky v drážce stíracích kroužků
Ojnice - standard, odlehčené (odbroušené závaží na vrchu i spodu ojnice - žádné extrémy, sundal jsem z každé ojnice mezi 20 a 25 g), vrtaná ostřikovací tryska stejně jako na ojnici z 2.0 DOHC (s tlakem oleje nemám problém - čerpadlo na to kapacitu má), taky vyvážené na desetinu gramu, vyleštěné a brokované.
Hlava - N9D
po kompletním repasu - nové sací i výfukové ventily, vodítka, těsnění- srovnaná hlava, leštěné kanály i spalovací komory.
Ve spalovacích komorách odbroušený "nálitek" u sacího ventilu a zapalovací svíčky. Je to na odbroušení ideální místo - jednak se lehce srazí zvýšený kompresní poměr a jednak ten nálitek částečně zakrývá sací ventil, takže po jeh odstranění by se mělo motoru lépe "dýchat".
Po odbroušení nálitku jsem se dostal ke statickému kompresnímu poměru cca 10,8:1 a dynamickému kompresnímu poměru 8,74:1 se standardními vačkami - žádná hrůza.
Ventily mají odbroušené "hranky" na krajích těsnících ploch. Opět, nic přehnaného, ale jejich odstranění by mělo malinko zlepšit dýchání agregátu.
Nakonec, motor ještě dostal sekundární separátor oleje, stavitelný regulátor tlaku paliva (z původních 2,5 baru jsem zvedl na 2,9 a novou spojkovou sadu LUK. V budoucnu chci přidat širokopásmovou lambdu.
Jednotka je sériová ECCIV s lambdou a rozumí si s motorem perfektně. :)
Všechno mimo výbrus a rovnání jsem si dělal sám (člověk by se až nestačil divit, co se dá v domácích podmínkách zvládnout, vyrobit
)
Aby to nebylo jen bezduché žvanění, přikládám pár obrázků:
https://rrendolf.rajce.idnes.cz/Stavba_2.3_DOHC_8V/ a video
https://youtu.be/jTkAJ6PSNBcProzatím najeto jen pár km s lehkou nohou a bez jediného problému, žádné klepání ani jiné děsivé zvuky :D
Přeji všem krásný zbytek roku a mnoho nalítaných kilometrů